سه‌شنبه، آذر ۲۹، ۱۳۹۰

محبوب آمد، مغضوب رفت

   
"واتسلاو هاول" اولین رئیس جمهور جمهوری چکسلواکی پس از فروپاشی نظام سوسیالیستی این کشور، در پی یک بیماری طولانی در سن 76 سالگی در گذشت.
هاول، نمایشنامه نویس بود و مدتی نیز زندانی سیاسی در نظام گذشته چکسلواکی. در تدارک فروپاشی اتحاد شوروی و کشورهای سوسیالیستی شرق اروپا، رادیو آزادی که جنگ سرد را رهبری می کرد و تمام رسانه های غربی، او در چکسلواکی و لخ والسا را که رهبری یک اتحادیه کارگری را در کشور لهستان برعهده داشت را توانستند تبدیل به رهبران جنبش نارضائی و باصطلاح انقلاب رنگی کنند. هم هاول در میان مردم چکسلواک بدلیل داشتن چهره ای روشنفکری دارای اعتبار بود و شناخته شده و هم لخ والسا بدلیل فعالیت های سندیکائی و بویژه حمایت "پاپ" وقت از وی. بویژه که پاپ نیز خود لهستانی بود.
سناریو از پیش تدارک دیده شده بود و گام به گام پیش برده شد و سرانجام همین دو، توانستند سکان فروپاشی چکسلواکی و لهستان را بدست بگیرند. هاول روز یکشنبه 18 دسامبر 2011 در گذشت .
در دوران ریاست جمهوری هاول، جمهوری چک به دو جمهوری تبدیل شد و اسلواک ها از چک ها جدا شدند. بدین ترتیب، در کارنامه هاول، تجزیه جمهوری چکسلواک نیز ثبت شد. کشور واحدی که دارای پیشرفته ترین تکنولوژی نظامی و صنعتی را در میان کشورهای اروپای شرقی داشتند، به دو کشور ضعیف تبدیل شدند.
هاول در اولین اقدام خود پس از ریاست جمهوری، کارخانه های اسلحه سازی و کارخانه های تابعه آن را تعطیل کرد. البته زیر شعار "کشور صلح". این اقدام او، بویژه ضربه اقتصادی نیرومندی بود برای بخش اسلواک.
هاول انتخابات دوره بعد - سال 1992- را باخت و نتوانست در کاخ ریاست جمهوری چکسلواکی باقی بماند. مردم بخش اسلواک بصورت قاطع دست رد به سینه او زدند. به همین دلیل، هاول بعد از چند ماه با کمک  همدستان خود جمهوری چک را از اسلواک جدا کرد و به ریاست جمهوری کشور جدید التاسیس "چک" رسید. او در این دوره علاوه بر خدمتی که با تجزیه کشور واحد به دو کشور کوچک، به کشورهای سرمایه داری اروپا و امریکا کرد مبتکر بستن اسب جمهوری چک به درشکه نظامی ناتو نیز شد و این جمهوری را تبدیل به تخته پرشی برای جنگ های احتمالی آینده علیه روسیه و یا سرکوب جنبش های انقلابی در کشورهای اروپای شرقی کند.
هاول با این کارنامه و درحالیکه اعتبار و شهرت خود بعنوان روشنفکری ناراضی در دوران نظام سوسیالیستی چکسلواکی داشت را از دست داده بود در گذشت. روزی که رهبر انقلاب رنگی و فروپاشی نظام سوسیالیستی در چکسلواکی شد، محبوب بود و حالا روزی که در جمهوری کوچک "چک" قرار است به خاک سپرده شود(21 دسامبر) از آن محبوبیت چقدر باقی مانده؟
(این مطلب با استفاده از اطلاعات سایت روسی "سویتسکایا راسیا" تنظیم شده است)


پیک نت 29 آذر

۴ نظر:

ناشناس گفت...

با سلام
از خواندن این مطلب لذت بردم چراکه در جامعه ایرانی که دوران گذار را طی می کند هنوز تاریخ تا حدودی در مرحله ماقبل است شهروندان از طلسم از خودبیگانگی رهایی نیافته اند و فرهنگ منحط بورژوازی همچنان قدرقدرت است
از این رو بقول معروف قضیه کیش و جیش است و تقلید صرف گله وار خرده بورژوازی

واتسلاو هاول از آن فرصت طلبانی بود که پاماجان محافل راکفلرها بود خوش چرید و در کهولت به جاودانگی چوخ بختیارها هم رسید
از تصدیع وقت ارزشمندتان پوزش می خواهم

ناشناس گفت...

با سلام
از خواندن این مطلب لذت بردم چراکه در جامعه ایرانی که دوران گذار را طی می کند هنوز تاریخ تا حدودی در مرحله ماقبل است شهروندان از طلسم از خودبیگانگی رهایی نیافته اند و فرهنگ منحط بورژوازی همچنان قدرقدرت است
از این رو بقول معروف قضیه کیش و جیش است و تقلید صرف گله وار خرده بورژوازی

واتسلاو هاول از آن فرصت طلبانی بود که پاماجان محافل راکفلرها بود خوش چرید و در کهولت به جاودانگی چوخ بختیارها هم رسید راستی چقدر بقول برشت دندان های کوسه را جلا انداخت راستی چقدر رضایت خاطر عجوزه های اولیگارشی مالی را فراهم آورد و حرمت سراهای سرمایه را با دخترکان اروپای شرقی که بردگان جنسی شده بودند بزک کرد
از تصدیع وقت ارزشمندتان پوزش می خواهم

ناشناس گفت...

تقریباً بدن شرح

با سلام
به نوشته زیر در رابطه با بستن وبلاگ انجمن دوستداران احسان طبری توجه کنید:
"کاربر گرامی با عرض پوزش، به اطلاع میرسانیم وبلاگ شما به دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه فیلتر شده است.
خاطر نشان میکنیم ما از دلیل مسدود سازی وبلاگ شما بی اطلاع هستیم. لذا چنانچه مایل به اطلاع از دلیل مسدود شدن وبلاگتان و یا رفع مسدود سازی آن هستید لطفا با مرکز مذکور تماس حاصل نمایید.گ
منطق را خودتان دسته بندی کنید
با هیچکدام از ژانرهای منطق بشری جور در نمی آید
شکنجه اش کنند
به نامش کژراهه بنویسند
و بعد کسی که جز سبیلی کلفت هیچ چیز ندارد به نامش بی راهه بنویسد
وای !
اگر غم را چو آتش دود بودی

از تأمل شما سپاسگزارم

با تو هستم گوگل
یکشنبه 13 آذر 1390 06:34 ب.ظ
مژده! مژده!
به فرزندان خلف وبلاگ های آنچنانی
پدرخوانده‏‏ تان کاری کرد کارستان
برای حفاظت از کیان شماها، وبلاگ انجمن دوستداران احسان طبری را مسدود کرد
http://tabari.blogsky.com/

وبلاگ انجمن دوستداران احسان طبری از سال‏ها پیش به دلیل زندانی بودن مسئول آن در بندهای ولایت سرمایه ، به روز نشده بود.
جل الخالق!
"مصادیق محتوای مجرمانه "
این هم از کرامات شیخ است
در افواه پیچیده است که وبلاگ های آقازاده ها مکدر شده و رنجنامه خدمت گوگل داده اند

اما به قول نظامی بزرگ:
این پرده دریده شد ز هر سوی
وان راز شنیده شد به هر کوی


این بهشت دموکراسی بورژوایی است؟
آقای گوگل می دانم چه پاسخی خواهی داد:
I promise you rose garden
I beg your pardon

باقر کتابدار گفت...

سلام بر ناشناس عزیز
بلاگ اسکای مرتبط با ایران است و ظاهرا ربطی به گوگل ندارد.
اگر چه در کلیت فرمایش شما شکی نیست.
ممنونم